Știri

Cum să conduci pe ploaie

A venit primăvara cu soare, vânt, ploaie și copaci înfloriți! Vrem să împărtășim cu tine informații importante despre cum să conduci pe ploaie, așa că în cele ce urmează vom expune unele dintre cele mai folositoare metode pe care le poți aplica pe asfalt ud. 

În primul rând, înainte de a porni la un drum, asigură-te că anvelopele tale sunt potrivite pentru sezonul în care dorești să le folosești și că gradul de uzură nu este mare. Un alt aspect important este anul de fabricație al anvelopelor. Deși e posibil să pară în formă bună, îmbătrânirea anvelopelor afectează enorm aderența în cazul frânării sau virării, astfel că un set de anvelope bune face diferența! Anul fabricației îl poți verifica pe flancul anvelopei, căutând indiciul “DOT” urmat de 4 cifre. Cele 4 cifre semnifică săptămâna și anul fabricației (de exemplu, DOT 2519 înseamnă săptămâna 25 din anul 2019). O anvelopă de 4-5 ani este considerată îmbătrânită, ceea ce înseamnă că aderența scade considerabil, acest lucru reflectându-se în diferențe de metri pe frânare, ceea ce contează enorm pentru siguranța ta.

Testează aderența

Acum că ne-am asigurat că suntem echipați cu anvelope adecvate pe care ne putem baza, putem porni la drum ținând cont de următoarele aspecte pe care ți le vom explica. Pentru început putem testa aderența apăsând ferm pedala de frână – cu condiția să nu avem mașini în spate sau lângă noi. În rest, însă, e indicat să menținem distanța față de cei din față și să frânăm progresiv, fără a brusca.

Pentru frânări de urgență, însă, este indicat să frânăm ferm și să menținem pedala de frână apăsată, moment în care sistemul ABS va intra în funcțiune și pedala va trepida. Este mult mai eficient să menținem pedala apăsată, decât să procedăm la ridicarea ușoară a piciorului de pe pedala de frână și la dozarea ei după cum considerăm noi.

Dacă nu ai trecut încă la anvelopele de vară, poți face o programare în service-ul BADSI pentru înlocuirea anvelopelor.

cum sa conduci pe ploaieAcvaplanarea mașinii

Probabil ai întâmpinat și tu următoarea senzație atunci când ai condus pe ploaie puternică: ai trecut prin zone cu multă apă și ai simțit că nu mai ai control asupra direcției autoturismului. Acest lucru se numește acvaplanare și ce se întâmplă fizic este faptul că apa nu are timp și loc să fie evacuată de profilul anvelopelor. Ce îți recomandăm este ca atunci când observi că urmează să intri într-o zona cu multă apă, să ții ferm volanul pentru a nu pierde controlul asupra direcției și să nu franezi sau accelerezi în acel moment, ci doar sa reduci viteza ușor. Tot la acest capitol, vrem să îți spunem că atunci când circuli cu o viteză crescută și urmează să rulezi prin apă doar cu una din părțile autoturismului (de exemplu doar pe partea dreaptă), așteaptă-te ca mașina să tragă brusc spre dreapta atunci când intri în apă și pregătește-te ținând ferm volanul, pentru a menține direcția înainte.

Un alt lucru important atunci când conduci pe ploaie este să eviți să intri cu mașina în zone inundate, cum ar fi în pasaje, pentru că apa ar putea ajunge la filtrul de aer. Bineînțeles că zonele cu apă pot ascunde și gropi, așa că este indicat să treci cu viteză redusă prin acestea, pentru a nu face pană în cazul unei gropi adânci sau pentru a nu îndoi jantele.

Ai observat probabil că unele șosele sunt deformate de la autoturisme grele și atunci când plouă, apa se acumulează în acele șanțuri create de roțile camioanelor. Ce îți recomandăm este – în caz ca ai spațiu suficient – să conduci decalat față de acele șanțuri, fie pe stânga, fie pe dreapta, pentru ca anvelopele să aibă astfel o suprafață cât mai mare de contact cu asfaltul și pentru a evita rularea prin apa care se strânge în șanțurile respective.

Ce trebuie să faci când mașina subvirează

Un alt truc ce te va ajuta cu siguranță în caz de urgență este următorul: poate ai observat deja din timpul iernii că, atunci când frânezi brusc și virezi, mașina își menține direcția “înainte” în loc să vireze, indiferent de poziția volanului. Ea își urmează direcția din inerție, roțile fiind blocate. Faptul că mașina merge înainte, deși tu virezi într-o anumită direcție, se numeste subvirare. Același lucru, dar la o scară mai mică, se întâmplă și atunci când conduci pe ploaie. Așadar, când franezi brusc și virezi în același timp, e posibil ca mașina să nu vireze în acel moment, ci să derapeze. Pentru a putea schimba și direcția, îți recomandăm să ridici puțin piciorul de pe frână atât cât roțile să își reia rotația (rularea) și apoi să continui să frânezi. Bineînțeles, acest lucru necesită coordonare și experiență pentru a putea avea efect, dar te poate ajuta în caz de urgență.

cum sa conduci pe ploaieAtenție la pietoni! 

Pe timp de noapte și ploaie, îți recomandăm să fii extrem de atent/ă atunci când virezi la dreapta într-o intersecție și când trebuie să acorzi prioritate pietonilor care traversează pe culoarea verde a semaforului. Unghiul din care vii îți poate bloca vizibilitatea din cauza stâlpilor mașinii, așa că e indicat să te uiți cu mare atenție că nu cumva un pieton să se afle exact în zona stâlpului. O aplecare ușoară și o privire atentă în zonele acoperite de acești stâlpi sunt foarte importante, mai ales că majoritatea oamenilor folosesc haine închise la culoare și sunt slab vizibili pe timp de noapte în condiții de ploaie.

Pentru a avea o călătorie sigură și plăcută pe ploaie, încearcă să fii cât mai “elegant” în manevrarea volanului și în presiunea cu care apeși pedalele de accelerație și frână. Imaginează-ți că tu și mașina formați un întreg și că parcursul vostru este asemenea unui dans de vals! 

by Alina Bunica 

Leave a Reply